søndag, mars 26, 2006

Du Kvarme du Kvarme

Nå har du sannelig gjort det. Egentlig gidder jeg ikke kommentere utsagnene hans fordi de faller på sin egen urimelighet. I hvilken verden er homofili en psykisk lidelse? Det at homofile ofte har psykiske problemer er vel heller et resultat av slike fordømmende og håpløse utsagn som voksne mennekser på en eller annen utrolig måte klarer å spy ut. Jeg glemmer aldri en plakat jeg så i Europride paraden i sommer. To foreldre gikk for sønnen sin som var kristen og homofil. Han tok livet sitt da han var 25 år fordi det ble for vanskelig. Er det dette han vil oppnå? Uansett er det en tragisk konsekvens.

Kvarme klarte i tillegg til å si at homofili er en psykisk lidelse, iallefall indirekte, å presse ut følgende utsagn: "Jeg sa også at jeg har kontakt med lesbiske og homofile i kirken vår som har valgt annerledes". Så nå er det et valg også? Flott! Da er det jo virkelig ikke et problem for de mange homofile som lever så og si hele livet sitt i skapet av frykt for omverdenens førdømmelse. De kan jo bare velge å bli heterofile. Hvis homofile "velger" å leve heterofilt har det nok veldig lite med helberedelse å gjøre, men heller fornektelse av og skamfølelse over hvem de er. En skamfølelse som er et resultat av at andre mener de er uverdige som mennesker fordi de elsker noen av samme kjønn. Kvarme har nok nettopp bidratt til at denne skamfølelsen har økt i omfang. Nå må han leve med seg selv etterpå.