onsdag, mars 08, 2006

Har jeg bursdag i dag?

Alle driver og gratulerer meg med dagen i dag. Har jeg bursdag? Neida. Det er jo 8. mars. Kvinnedagen. Så la oss heise flagget og feire. Feier at vi kvinner endelig er likestilt med menn på alle områder. At vi endelig kan føle oss trygge når vi går alene etter mørkets frembrudd. Ikke minst må det feires at kvinner blir solgt som sexslaver rundt om i verden. Til slutt er det bare å ta av seg hatten for at det fortsatt fins land der ute hvor kvinner anses som mindre verdt enn menn.

Nei, jeg synes ikke dette er en dag for feiring. Det er en dag for ettertanke. Det er en dag for å sette fokus på kvinnespørsmål fordi det fortsatt er noe å kjempe for. Til og med i ultra moderne lille Norge har vi et stykke å gå før vi kan snakke om full likestilling mellom kjønnene. Tiltak som kjønnskvotering vitner om at det er nødvendig å fortsette kampen og å opprettholde 8. mars som den internasjonale kvinnedagen. Her til lands har vi iallefall lov til å arbeide. Det fins kvinner der ute som rett og slett ikke har tilgang på arbeid i følge Kari Solholm som er generalsekretær i FN-Sambandet. Ikke nok med det, kvinner rammes også oftere av fattigdom og de har et
dårligere helsetilbud. For ikke å snakke om hvor mange av verdens kvinner som blir undertrykt i religionens navn. Fokuset denne dagen bør være på kvinner som blir misbrukt og undertrykt. Da blir det plutselig ikke så viktig at kvinneandelen står stille i enkelte store statseide selskaper. Sånn satt i et større perspektiv mener jeg. Så gratulerer så mye med dagen kjære medsøstre.

*Plutselig ble dette en alvorlig kvinnepolitisk blogg. Jaja. Snart begynner jeg vel å skrive om homopolitikk også.