onsdag, mars 01, 2006

H5N1

I går opplyste vg om at fugleviruset er påvist i sverige. Jeg tenkte derfor at det var på tide å lese litt om hva som kan skje hvis jeg skulle være så uheldig å bli smittet av dette fryktelige viruset. Og, ikke minst, hvordan jeg kan bli smittet. Man må jo ta sine forholdsregler. På vg sine sider fant jeg en informativ dette-bør-du-vite side. Flott. Og hva kan de fortelle meg? Joda, at; "Sammenbrudd av indre organer er vanlig." wtf? Sammenbrudd? Så hvis jeg blir smittet av dette viruset kommer mine indre organer til å gå inn i en dyp depresjon som etterhvert vil føre til ett sammenbrudd? Er ikke helt sikker på hva de vil frem til her men er ganske sikker på at det ikke er det. Uansett, det hørtes ikke videre hyggelig ut. Så hvordan smitter jævelskapen? Jo, slik: Gjennom "Direkte kontakt med fjærfe eller utstyr som har vært i kontakt med smittet fugl". Jeg er ikke en sånn en som synes synd på byduer og som på død og liv skal ha dem til å spise rett fra hånden min. Heldigvis. Litt senere i artikkelen kan de opplyse om at viruset ikke så lett smitter fra fugl til menneske. Neivel nei. So what`s the fuss about? Skremselspropaganda?

Etter at jeg endelig innså at jeg ikke gidder å stresse med dette viruset leste jeg en ny artikkel : "Katt smittet av fugleinfluensa". Så nå er kattepusen min i fare? Og jeg tror hun liker å leke med duer...Shit. Heldigvis er det så kaldt for tiden at hun ikke har spesielt lyst til å stikke potene utenfor dørkarmen. Nå var det jo ikke i Norge denne katten ble funnet død da. Men det var det med forholdsregler. Tror ikke Smilla får gå ut på ei stund. Dette portforbudet innebærer nok at jeg og Hanne (tidligere omtalt som samboeren) må holde ut litt syting fra den lille kroppen. Men men.